Minerály

Do našich potravinových řetězců se dostává stále více náhražek a snižuje se kvalita potravin. V běžných potravinách není stejný obsah živin jako dříve a tento trend se zesiluje. Nejde však jen o příjem a kvalitu makroživin - bílkovin, sacharidů a tuků, ale i o mikroživiny, jako jsou vitamíny, minerály a stopové prvky.  Dnešní pěkně vypadající ovoce a zelenina v supermarketech totiž nemá zdaleka takový obsah vitamínů a minerálů, jaký byl u ovoce a zeleniny běžný dříve na zahrádkách našich babiček. 

Problematika doplňování minerálů je ale složitější a přitom jejich nedostatkem trpí, troufám si tvridt, že drtivá většina z nás (prakticky každý).  Projevuje se to od nenápadných příznaků až po vážné zdravotní důsledky.

Nedostatek různých druhů minerálů obecně způsobuje:

  • snížení imunity
  • horší fungování metabolismu a regenerace
  • nervozita, nespavost, deprese
  • chudokrevnost
  • zhoršení vitality a celkové kvality života (chronická únava)
  • pokles sexuální výkonnosti
  • zhoršení paměti
  • svalové křeče
  • horší stav vlasů, pokožky a nehtů
  • zhoršená produkce hormonů 

a s každou touhle neduhou se může vyvolat další, vážnější problém. Dostatečným a správným příjmem minerálů můžete všechny tyto děje naopak pozitivně podpořit. 

Je potřeba si také uvědomit, že jako sportovci máte zvýšené požadavky na dodávání nejen makro, ale i těchto mikroživin a že při svém sportovním výkonu tělo ždímete i z těchto minerálů. Je proto pro vás o to snažší se dostat do minerálového deficitu než nesportující populace. Osobně bych každému sportovci jako první doplněk doporučil právě kvalitní minerály a věřím, že brzy populace dospěje k tomu, že bude běžným standartem si k potravinám dokupovat ještě zvlášť minerály. 

A zde je třeba si při výběru správného minerálového doplňku a dávkování dávat pozor na několik věcí. 

Zcela zásadní je vstřebatelnost minerálů a ta se má zajistit chemickou vazbou na daný minerál.  V tom jsou zásadní rozdíly a ten základní je v tom, jestli je daná vazba organická či anorganická.  Kontrolujte složení produktu.

Anorganické formy jsou levné a neučinné. Jejich využitelnost je 5-10% a jedná se o oxidy a uhličitany. Můžete si být jisti, že např. levné tablety hořčíku z lékarny, které vám budou chtít prodat, budou ve formě oxidu hořečnatého, jehož využitelnost je méně než 5%. Takže si sice vezmeze 500mg rádoby hořčíků, ale tělo z toho využije třeba jen 20mg hořečnatých iontů.  Výroba těchto multiminerálových doplňků je levná a etiketa takto "nabušených" výrobků působí pro neznalé věrohodně, navíc existují i domněnky, že metabolizování některých anorganických forem minerálů je dokonce i zdraví škodlivé.

Organické formy, jako např. laktáty, citráty, mléčnany, pyruváty, jsou několikrát dražší na výrobu, než anorganické formy, ale jejich využitelnost je vysoká a může být až 60%.  

Teoreticky nejvyšší využitelnost mají tzv. "cheláty", u kterých se předpokládá až 100% využitelnost. Bohužel však jejich výroba není v EU povolena a výrobku s těmato vazbama se k nám můžou jen dovážet. Jejich výroba je však nejdražší, mnohokrát více než organické formy a mnohonásobně více než formy anorganické. 

Ideálním kompromisem se tedy nabízí pořizovat si minerálové doplňky v organické formě, kde si upravíte dávkování dle potřeby, cenově to bude stále přijatelné a zároveň budete s jistotou, že trávení takto vázaných minerálů není nijak zdraví škodlivé. 

Druhá věc, na kterou je potřeba brát ohled, je dávkování jednotlivých minerálů. Komplexní multiminerály v zásadě nefungují, protože se jednotlivé minerály občas navzájem vylučují (vytlačují, popírají).

Tipy k suplementaci minerálů:

  • Doplňujte ZINEK a HOŘČÍK samostatně, s odstupem několika hodin. 
  • HOŘČÍK berte ráno, nalačno nebo pozdě večer před spaním, optimální dávka je 300-500mg denně.
  • Ideální iontový nápoj během výkonu obsahuje SODÍK, VÁPNÍK, HOŘČÍK, DRASLÍK
  • Pro závěrečnou fázi kulturistické přípravy je vhodný samostatný DRASLÍK v organické vazbě
  • kombinace ZINEK, MĚD, CHROM zlepšuje využitelnost proteinových přípravků a gainerů
  • kombinovat zinek, hořčík, vápník, selen, jód, železo a chrom není dobrý nápad, půlka se toho nevyužije (kombinace minerálů fungují JENOM tehdy, když jsou v chelátových vazbách)

Osobně jsem během své kulturistické přípravy deficit minerálu pocítil a bohužel to netrvá chvíli, než se vše vrátí zpět do normy. Je mnohem lepší tomuto předcházet a nečekat, až příjdou problémy, které se pak těžko napravují. Z vlastních zkušeností doporučuji myslet na prevenci a naučit se minerály správně doplňovat, protože jejich dostatek v běžné stravě, ovoci a zelenině už samozřejmostí není. 

Pokud jste sportovci, musíte o to víc o své tělo pečovat, jako o závodní stroj a nenechat ho strádat.

Napsal: David Tauš