Omega 3

Omega 3 – mastné kyseliny jsou zázrakem, který nám nabízí příroda. 🍀

Zlepšená regenerace, prevence před civilizačními chorobami, protizánětlivé účinky, podpora růstu svalů, ochrana srdečního svalu, zlepšené odbourávání tuků. Zázračná látka, říká si asi většina lidí při výčtu pozoruhodných účinků. 

Naneštěstí je jejich podíl ve stravě nedostatečný. Tuků je v našich jídelníčcích sice mnoho, ale ne těch zdravých. Mezi ty zdravé právě Omega 3 nenasycené mastné kyseliny patří, a dá se říci, že jsou i klíčové pro udržení dobrého zdravotního stavu organismu, a také mají vliv na sportovní výkon. Mezi omega-3 nenasycené mastné kyseliny patří kyselina alfa-linolenová, eikosapentaenová (EPA) a dokosahexaenová (DHA). Kyselina alfa-linolenová patří mezi esenciální mastné kyseliny, což znamená, že si ji tělo neumí samo vytvořit, čili ji musíme přijímat formou stravy nebo potravního doplňku. Z kyseliny alfa-linolenové se poté v těle vytváří další dvě výše zmíněné kyseliny EPA a DHA. Samotné EPA a DHA obsahují také ryby, nebo lépe řečeno rybí tuk.

Omega3 mastné kyseliny jsou zabudovány do buněk. Jejich membrány jsou díky tomu propustnější, a proto mohou buňky mezi sebou komunikovat. To například znamená, že neurotransmitery potřebné k navození dobrých pocitů, jako jsou serotonin a dopamin, se mohou dostat do buňky a z ní mnohem snadněji, a tak navozují lepší náladu. Vědci v současnosti zkoumají vliv omega-3 mastných kyselin k léčení deprese. Významný vliv mají i na problémové chování, myšlení a prožívání.

Pro maminky:

Jejich pravidelný příjem je jedno z nejlepších rozhodnutí, jaké může těhotná žena udělat pro své dítě. 

Pozitivně působí na vývoj mozku lidského plodu. Množství omega 3 mastných kyselin ve stravě těhotných žen pomáhá určit inteligenci dítěte, jeho motorické dovednosti, ale také sklon k antisociálnímu chování. Objevují se informace, že děti, jejichž maminky mají ve stravě dostatek omega-3 nenasycených mastných kyselin, se snadněji učí mluvit a mívají větší slovní zásobu. U těchto dětí se také hovoří o větší ostrosti vidění, která souvisí s prostorovou orientací nebo schopností uchopovat předměty. V průběhu těhotenství čerpá plod omega-3 nenasycené mastné kyseliny z placenty, po narození dítěte je nejdůležitějším příjmem právě mateřské mléko.

Pro sportovce:

Lepší regenerace ve sportu
S úspěchem je vyžívají sportovci, kteří potřebují prohloubit regeneraci a bojují s velkým namožením svalstva pro intenzivním tréninku. Cítíte-li se po každém tréninku unaveni, možná je čas zkusit zařadit do svého jídelníčku doplňky s Omega-3 mastnými kyselinami, jenž dokáží potlačit riziko vzniku zánětů v těle a zlepšují regeneraci kloubů a zároveň tlumí bolesti.

Pomáhají při redukci tuku
Bojujete-li s kilogramy nadbytečného podkožního tuku , mohou omega-3 mastné kyseliny pomoci. Vědci zjistili přímou úměru snižující se hladiny omega-3 u osob, které mají vyšší nadváhu. Naopak u lidí bez nadváhy byl jejich stav v pořádku a spalování tuků bylo efektivnější. Spalování bylo o 20% účinnější než u osob, které EPA a DHA nebrali. Suplement je výhodné brát před spaním s večeří. Přípravek působí regeneračně a při spánku se lze při dodržení stravovacích návyků lépe zbavit tuku.

Lepší sportovní výkony
Kromě efektivnějšího využití tuků v metabolismu má tento účinek i vliv na lepší trénink díky využití energie z tuků. Lze tak lépe budovat čistou svalovou hmotu bez velkého přírůstku podkožního tuku. Také chrání svalovou hmotu před odbouráváním, což se hodí při redukčních dietách. Již zmíněné účinky na zlepšující regeneraci a potlačující záněty umožní častější a intenzivnější trénink. U nemocných osob bylo zjištěno podáváním EPA zvýšení nárůstu nové svalové hmoty. Lze tedy předpokládat vliv pozitivních účinků pro růst nové svalové hmoty i u zdravých jedinců.

Delší a aktivnější život
Vědecké studie zjistily přínos EPA a DHA v boji se srdečními onemocněními, které mají v západní civilizaci největší podíl při všech úmrtích. Snižují hladinu cholesterolu, zamezují vzniku krevních sraženin, preventivně působí proti vzniku infarktu a dokonce se tvrdí, že se pravidelnou konzumací ryb sníží pravděpodobnost oběhových onemocnění o třetinu. Kromě účinku na srdce se potvrzují i účinky proti cukrovce, kloubovým potížím, depresi, zlepšuje vitalitu a mozkové funkce. Není tedy sebemenší důvod proč nevyužít Omega-3 mastných kyselin pro zlepšení zdraví i své kondice jak duševní, tak i fyzické.

Obecně:

Příznaky nedostatku omega-3 mastných kyselin zahrnují únavu, špatnou paměť, suchou kůži, srdeční problémy, změny nálady, deprese.

Omega 3 – mastné kyseliny pomáhají při léčbě prakticky všech degenerativních chorob od onemocnění srdce až po Alzheimerovu chorobu. Podporují také cirkulaci krve, působí na ředění krve, pomáhají snižovat krevní tlak a pro diabetiky jsou účinné z hlediska zlepšení metabolismu inzulínu a glukózy (zlepšení inzulínové citlivosti se hodí každému). 

Naše strava obsahuje nadbytek omega-6 mastných kyselin, z nichž některé provokují vznik zánětů, naopak omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivý účinek. Poměr omega-6/omega-3 mastných kyselin je v naší stravě přibližně 20:1, optimální poměr je asi 2:1. Je tedy jasné, že tento nepoměr se podílí na rozvoji civilizačních chorob v posledních desetiletích, jako jsou nemoci srdce a cév, autoimunní choroby, artritidy, alergie, zhoubné nádory apod. Většina omega-6 MK stimuluje zánětlivé reakce. Při podávání omega-3 MK se hladina zánětlivých markerů jako např. CRP, TNF-alfa v krvi snižuje. (Warner, 2005)

      Omega-3 mastné kyseliny mohou být prospěšné při problémech, jakými jsou:


Hypertenze - vysoký krevní tlak
Asi 17 studií potvrdilo, že příjem přibližně 3 g rybího oleje denně může snížit krevní tlak u neléčené hypertenze.

Vysoká hladina cholesterolu a triacylglycerolů
Eskymáci a lidé, kteří jí hodně mořských ryb mají vysoký HDL cholesterol (dobrý) a nízkou hladinu triacylglycerolů (krevní tuk). Několik studií prokázalo, že suplementace rybím olejem snižuje hladinu triacylglycerolů (TAG) a zlepšují poměr HDL/LDL cholesterolu.

Srdeční choroby
Klinické zkušenosti ukazují, že příjem omega-3 mastných kyselin EPA a DHA pomáhá snížit rizikové faktory pro vznik srdečních příhod včetně hladiny cholesterolu a krevního tlaku. Ukázalo se, že rybí olej u lidí, kteří prodělali infarkt myokardu, snižuje riziko úmrtí na další srdeční příhodu, snižuje riziko mozkových příhod a vznik srdečních arytmií. Rovněž zabraňuje rozvoji aterosklerózy a vzniku plaků na cévních stěnách. Osoby, které užívají léky proti srážení krve a prodělaly hemorhagickou mozkovou příhodu by se ale měly před užíváním rybího oleje obsahujícího omega-3 MK poradit s lékařem.

Diabetes mellitus - cukrovka
Lidé trpící diabetem mají často sníženou hladinu triacylglycerolů a HDL cholesterolu. Rybí olej může pomoci snížit hladinu krevního tuku a zvýšit hladinu HDL cholesterolu a tím zlepšit klinický stav lidi trpící diabetem. Jiný typ omega-3 mastných kyselin jako ALA (např. z lněného oleje) nemusí mít stejný účinek jako rybí olej.

Revmatoidní artritida (RA)
Většina klinických studií se soustřeďuje na problematiku revmatoidní arthritidy (autoimunní onemocnění postihující klouby). Několik studií ukázalo, že rybí olej redukuje symptomy RA, jako jsou bolesti kloubů a ranní ztuhlost kloubů. Nebylo prokázáno zastavení progrese onemocnění, pouze zmírnění jejich příznaků. Některé studie ukazují pozitivní vliv omega-3 mastných kyselin na artrózu (degenerativní onemocnění kloubů).

Alergie
Pro svůj protizánětlivý účinek jsou omega-3 mastné kyseliny vhodné u všech forem alergií jako je sezonní rýma, astma bronchiale, ekzémy apod.

Makulární degenerace sítnice
Většina studií ukazuje, že konzumace rybího tuku (omega-3 MK) má preventivní účinek na vznik makulární degenerace sítnice.

Karcinom tlustého střeva
Zdá se, že omega-3 mastné kyseliny snižují riziko vzniku nádoru tlustého střeva. (Eskymáci mají velice nízký výskyt nádorů tlustého střeva). Studie provedené na zvířatech a v laboratorních podmínkách potvrdily, že omega-3 MK zpomalují progresi onemocnění. Pozitivní účinek je znatelný zejména v časných fázích onemocnění.

Karcinom prsu
Ačkoliv výsledky nejsou jednoznačné, ukazuje se, že omega-3 MK mohou mít preventivní účinek na vznik nádorů prsu. Lze předpokládat i pozitivní účinek při komplementární léčbě nádorů prsu. Další informace zde.

Leukémie
Některé leukémie jsou doprovázeny vysokou hladinou prozánětlivých cytokinů jako je TNF-alfa a IL-6. (Aguayo  2000; Fayad 2001) 
DHA potlačuje tvorbu těchto nebezpečných prozánětlivých cytokinů (De CR 2000; Purasiri  1997)
Ukázalo se, že použití EPA způsobilo smrt u leukemických buněčných linií  HL-60.(Gillis, 2002) 
Studie na lidech se solirními nádory ukázaly, že DHA může zlepšit citlivost nádorových buněk na paclitaxel a carboplatinu. (Harries, 2004)

Závěrem

Omega 3 mastné kyseliny je velmi důležité doplňovat. Buďto mít alespoň 2 krát týdně některou z ryb (losos, pstruh, makrela, tuňák, sardinky, sleď, mečoun, sumec), rybí tuk je nejlepším zdrojem omega-3. Musí však pocházet ze zdravých ryb, což se těžko posuzuje. Nejzdravější jsou totiž ty, které ulovili ve volné přírodě a ne z chovů. Pokud už se vám podaří zjistit, v jakých vodách plavaly ryby, které se chystáte koupit, vyberte si v první řadě lososa. Dále můžete použít lněný olej, vlašský ořech, lněná a chia semínka. 

Lze ho vyrovnat ale i doplňky stravy, což se jeví jako jednodušší vzhledem ke špatným stravovacím návykům a k vyšší ceně ryb a je to řešení i výrazně levnější. 

Ideální doplňek doporučuji Omega 3 od firmy SUPREX. Za cenu 209,- kč pokryjete potřebu Omega-3 mastných kyselin na cca měsíc. A protože s touhle firmou spolupracuji, můžete využít můj slevový kód "taus10" a získat tak na tento (i ostatní) produkt slevu 10%. Členové DAVE FIT CLUB si můžou tento produkt SE SLEVOU zakoupit přímo ve fitku.

Video - Vliv omega-3 nenasycených mastných kyselin na organismus:

Zdroje: lich.cz, rehabilitace.cz, fitvit.cz, mediapharma a.s.

Zpracoval, upravil a doplnil: David Tauš